viernes, 30 de septiembre de 2016

LO CÒMIC I LES ENFERMETATS MENTALS

LO CÒMIC I LES ENFERMETATS MENTALS


La història de lo còmic, lo grotesc i la caricatura està plena d'elements que poden relacionar-se en l'imaginari col·lectiu amb els trastorns mentals, i que pertanyen a la societat en general. Com ara, les representacions caricaturesques de lo inadequat, els absurds, els vicis, les deformacions, etc. "El jardí de les Delícies", del Bosco o, "La nau dels bojos amb Adam, Eva i la Serpent", d'anònim del 1501 serien exemples d’aquestes representacions.
Respecte als acudits de bojos hi ha de graciosos i hi ha que mostren més la tonteria pròpia d'alguns sectors de la població sense malaltia mental. Tenen una visió reduccionista, on les persones que pateixen una malaltia mental són éssers dements reclosos en manicomis, allunyada de la situació actual en què es troba el tractament de la salut mental, molt més interessada en la rehabilitació i integració social de les persones amb malaltia mental.
Al llarg de la història s'ha considerat lo còmic i la rialla tant un mitjà terapèutic i positiu com també un signe satànic i maligne. En l'antiguitat clàssica lo còmic s'identifica amb els vicis que, a manera d'exemple i, per a evitar-los, s'havien de representar.
 En "El nom de la Rosa" d'Umberto Eco, s'ens diu per part d'un personatge que "la rialla sacseja el cos, deforma les faccions de la cara, fa que l'home semble un mono,....” per tant, és considerada com quelcom maligne i relacionada amb certs trastorns mentals que usualment produeixen explosions de riure. Els adults solen controlar el comportament dels xiquets i xiquetes amb l'argument de que "la gent es va a riure de tu", amb el que la rialla és converteix en sinònim de ridícul. A l'edat mitjana la malaltia mental retorna a la categoria de possessió diabòlica.
En els règims totalitaris del segle XX la funció de denúncia de la sàtira ja no devia tenir sentit perquè tot es considerava perfecte. Qui qüestionara el sistema era considerat boig o devia d'estar-ho i era ingressat en centres psiquiàtrics, fins hi tot ha hagut penes de presó, palisses i  assassinats.
Pel que fa a la perspectiva de la dona en el context de la teoria de gènere i en relació al humor, trobem que el nombre de depressions és el doble en dones que en homes; i el paper més aviat objecte que subjecte del fet humorístic contribueix a aquest fet. A més a més, si parlem de dones que pateixen una malaltia mental les conseqüències encara són més greus: poca valoració, un estat permanent de tensió, sofriment, estrès,..
 Podem concloure que en el pensar general sobre les enfermetats mentals quan parlem de lo còmic és conjuguen conceptes com lo maligne o lo ridícul a parts més o menys iguals. A més de la humiliació i la degradació que estan presents en els acudits deixant de banda el component humà. I que la visió del malalt mental com a individu còmic, bufó i circenc està desvinculada del seu context i sentit real (obsessions, estereotípies, fòbies,... ) de manera que vulgaritzen, ridiculitzen i minimitzen problemes clínics distorsionant-ho tot.

TALLER DE PERIODISME DEL CRIS

No hay comentarios:

Publicar un comentario